Saab Automobile AB , což je celý název automobilky, byla založena v roce 1937 jako Svenska Aeroplan AB. Společnost původně vyráběla letadla pro švédské vojenské síly během druhé světové války. To mělo zásadní vliv na filozofii výroby, kterou značka později po skončení druhé světové války přenesla do světa automobilů.
Aby značka diverzifikovala výrobu a zajistila si práci, přešla také na automobily a v roce 1946 přišla s prvním prototypem Saab 92001. Zajímavostí je, že součinitel aerodynamického odporu byl nejnižší v historii automobilů a činil 0,3.
První sériově vyráběný model se však objevil až u modelu 92, který automobilka představila o rok později. V roce 1949 byla zahájena jeho sériová výroba.
Saab 92 byl výsledkem unikátního inženýrského přístupu, při němž byla na vůz aplikována aerodynamika letadel. Díky tomu získal výkon a nižší spotřebu paliva, ale také osobitý design. Saab 92 se na trhu rychle prosadil díky inovativní karoserii a také díky dvoutaktnímu motoru s pohonem předních kol.
To bylo v té době neobvyklé, ale zvýšilo to jeho stabilitu a ovladatelnost v obtížných podmínkách. Po prvních 5300 kusech přišla v roce 1952 modernizace karoserie a později vylepšení motoru. Celkem bylo vyrobeno téměř 53 000 vozů.
Po úspěchu prvního modelu pokračoval Saab v inovaci designu a testování nových technologií, které zavedl v následujících modelech.
Model Saab 93 Vůz byl uveden na trh v roce 1955 a představoval evoluci modelu 92, avšak s výkonnějším tříválcovým dvoutaktním motorem s podélným uspořádáním namísto příčného a také s modernizovaným designem karoserie. Saab 93 byl prvním modelem, který se vyvážel mimo Švédsko, a umožnil tak značce prosadit se na zahraničních trzích.
S aab 99 který měl premiéru v roce 1968, představoval výrazný pokrok oproti předchozím modelům. Byl to první model s moderním čtyřtaktním motorem a nabízel pokročilé funkce, jako jsou automatické bezpečnostní pásy a kotoučové brzdy.
Neméně zajímavými modely v nabídce Saabu byly. Sonett a Sonett II. Kravata představoval vstup automobilky do segmentu sportovních vozů. Původní Sonett, uvedený na trh v roce 1956, byl navržen jako závodní sportovní vůz, ale vyráběl se pouze v omezeném počtu kusů. Byl také označován jako Saab 94 nebo Super Sport.
Mnohem důležitější však byl Sonett II, který přišel na trh v roce 1966. Ten již byl výrazně přepracován a nabízel vyšší komfort a výkon. Byl vybaven třílitrovým motorem, později vidlicovým čtyřválcem. Celkem bylo vyrobeno 1 768 kusů.
V posledních několika letech před svým zánikem představil Saab dva modely, které se staly ikonami a legendami zároveň. Byly to Saab 9-3 a Saab 9-5.
Historicky starším modelem byl model S aab 9-5 zahájen v roce 1997. Byl to vlajkový model značky a nabízel pokročilé bezpečnostní prvky, včetně ESP nebo adaptivního řízení světel. Tyto technologie zlepšovaly nejen bezpečnost jízdy, ale také komfort a ovladatelnost vozu v různých podmínkách.
Saab 9-5 byl také prvním vozem, který nabízel odvětrávaná sedadla, což bylo ve své době doslova přelomové. Vyráběl se pouze s automatickou převodovkou a byl k dispozici ve dvou karosářských verzích, jako klasický sedan, ale také jako kombi.
Druhým modelem byl S aab 9-3 který byl představen v roce 1998. Mohli jste si ho koupit dokonce ve třech karosářských verzích, jako sedan, kombi a kabriolet. Tento model je vybaven řadou inovativních systémů, včetně bezpečnostního systému aktivní opěrky hlavy, který snižuje riziko nárazu bičem.
Oba modely, Saab 9-3 a Saab 9-5 , představoval v době svého uvedení na trh vrchol techniky a designu značky Saab. Některé speciální edice, jako například Saab 93 Turbo X, měly také zvláštní designové prvky, například imitaci karbonu v interiéru.
Pokud byste si dnes chtěli koupit nový Saab, bohužel nemůžete. Oficiální konec automobilky přišel v roce 2011, kdy po letech finančních potíží a klesajícího prodeje definitivně ukončila výrobu. Přestože v předchozích letech proběhlo několik pokusů o restrukturalizaci a hledali se noví investoři, zatím to nevyšlo.
Navzdory tomuto zániku si Saab udržel věrnost a oblibu mezi fanoušky a sběrateli. Zajímavým příkladem je situace na Tchaj-wanu, kde Saab oficiálně ukončil činnost, ale prodejna ojetých vozů této značky úspěšně funguje dál.
Během své historie si Saab získal pověst nekonvenční, ale pozoruhodné švédské automobilky. To vše díky důrazu na bezpečnost a inovace.
Mnohá z řešení, která automobilka zavedla, byla později rozšířena na celý segment a nyní se stala běžnou součástí výbavy automobilů. Ať už se jedná o inovativní turbodmychadlo pro motor, bezpečnostní prvky, boční airbagy nebo ostřikovače světlometů, automobilka ukázala, že se nebojí výzvy vymykat se normálu.
Přestože výroba nových vozů Saab skončila, vozy této značky si stále zachovávají svou hodnotu. Pokud byste chtěli některý z nich vlastnit, existují možnosti nákupu ojetého vozu. Budete vlastnit kus historie a možná i budoucí automobilovou legendu!
zakoupené na runder.cz 14.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 10.11.2024
zakoupené na runder.cz 07.11.2024
zakoupené na runder.cz 21.11.2024